dinsdag 2 mei 2023

Lost in space …. pigs in space (muppet show) .... lost in translation .... lost in everythingk and nothingk .... aska schuhholz is volgens yahoo verliefd op china of omgekeerd, een chinees is verliefd op aska, joanna schuhholz (kinga dames naam, joanna~aska is echt geen meisje ! integendeel, supreme witch goddess) blijft met dr business in hol land .... een elektrische "container" trein van china naar europa en vice versa .... geen of minder vervuilende schepen nodig .... en de consumptie en productie voor het te welvarende westen (nog wel) halveren, hergebruiken, herverdelen .... het kan, nu doen

 Gerrit Komrij: moeilijk schrijven is makkelijk, makkelijk schrijven is moeilijk. Moeilijk doen is makkelijk, makkelijk doen is moeilijk. Vind dat geschreven voor de tuttige moeilijke muts. Goethe (nooit wat van gelezen, het lijden van de jongen Werther als film gezien): ik had geen tijd om een korte brief te schrijven, dus schrijf ik maar een lange (de kunst van het kort en bondig (en begrijpelijk) schrijven). 

Irritant, het onderstaande, dat bard niet gebruikt kan worden vanuit hol land, what can you do....nothingk.....everythingk....heb geen zin om aan die ene kennis in Amerika, hans hoogeveen laat staan margreet van de griend, te vragen of.....bovendien hebben zij dat al geprobeerd....er staan bij het openen van de bard google site niet voor niets waarschuwingen dat de antwoorden fout kunnen zijn en dat bard kan hallucineren....information overkill 2014-2021 en machteloosheid van het witte zwarte gat, no way out....stel nou eens dat google een voorbode is van wat bing en yahoo (momenteel "de beteren" voor zover ik zoiets kan beoordelen) te wachten staat.... ãïTeT......toch deze van google gekregen.....io betekent ik in het Italiaans




Het lijkt soms nog steeds of alles al vast staat....alsof het al in de sterren geschreven staat, de toekomst....en toch geloof ik dat die toekomst gewijzigd of ten goede (ten slechte) veranderd kan worden als het collectieve (onder)bewuste maar meewerkt en ãïTeT 





                      
                            

Een team studenten van de Technische Universiteit Delft onthult 8 mei een 'vliegende' waterstofboot. Daarin zit een flink stuk Zeeuws vernuft. Emiel Nefs uit Middelburg ontwierp de romp, Margot Giliam uit Veere dokterde uit hoe sterk de boot moet zijn. 'We gaan er mee racen in Monaco.'

Dit artikel is afkomstig uit PZC. Elke dag verschijnt een selectie van de beste artikelen uit de kranten en tijdschriften op NU.nl. Daar lees je hier meer over.

Buiten op de campus in Delft ligt de ranke waterstofboot in volle glorie te schitteren. Enkele specialisten van het TU Delft Hydro Motion Team, dat bestaat uit 23 studenten, testen vandaag de aandrijving. Emiel: "Hoor je dat zoemende geluid? Er wordt nu van waterstof elektriciteit gemaakt die wordt opgeslagen in batterijen. Een brandstofcel zet de waterstof om in elektriciteit."

Zonder te tanken kan de boot van Delft naar Londen varen. Dik 350 kilometer, zonder een grammetje C02-uitstoot. Maar vandaag is het droogzwemmen, want de boot ligt gewoon op een grasveld. "We hebben al wel een paar proefvaarten in de Biesbosch gemaakt. Hoe hard hij kan? Dat weten we niet precies, want we hebben nog niet op volle kracht gevaren. Ik denk dat hij zeker 50 kilometer per uur haalt", schat Emiel.

Emiel (21) en Margot (23) hebben na hun driejarige bachelor een heel jaar vrij genomen om samen met 21 andere studenten een boot te bouwen. Dat moest een duurzaam vaartuig worden. In augustus vorig jaar begonnen ze met een blanco papier. Negen maanden later is hij klaar. Margot: "Dat is ongelooflijk snel. Ik moet er bij zeggen dat we enorm veel hulp hebben gehad van alumni en bedrijven."



Studenten van het TU Hydro Motion Team, met derde van links Margot Giliam en vierde van links Emiel Nefs uit Veere.



Waterstof heeft de toekomst

Het bedrijfsleven volgt hun missie op de voet. Onder de sponsors, die hun logo terug zien op de romp, bevindt zich de crème de la crème van de maritieme industrie. Deme en Damen bijvoorbeeld. Margot: "Als engineers van de toekomst willen we het maritieme bedrijfsleven prikkelen om over te schakelen op duurzame energiebronnen. Voor grotere schepen is waterstof de toekomst, want elektrisch varen is misschien geschikt voor kleine schepen, voor de zeevaart zou je enorme batterijen aan boord moeten hebben. Dat is ondoenlijk. We zien dat scheepsbouwers de waterstofhobbel nog wel moeten nemen. Wellicht kunnen wij ze helpen."

Het is niet de eerste keer dat studenten van de TU Delft een waterstofboot ontwerpen en bouwen, maar dit is wel versie 2.0. De bij een werf in Medemblik gebouwde boot ligt op draagvleugels. Zodra hij snelheid maakt, tilt hij zich op uit het water zodat hij lijkt te vliegen. Emiel heeft zich vooral bezig gehouden met de romp. "Het was een puzzel. Als hij in het water ligt, moet de boot stabiel zijn, maar als hij zich opricht, wil je dat hij smal is. Dus is de romp van boven breed en van onderen smal voor zo min mogelijk weerstand. Ik moest ook rekening houden met het ontwerp van de draagvleugels, de gewichtsverdeling en de materiaalkeuze, want de boot is volledig van lichtgewicht carbon gemaakt."



Margot Giliam en Emiel Nefs werken aan de volledig uit carbon gemaakt waterstofboot.


Margot heeft zich vooral de hersens gekraakt over de krachten die de 1300 kilo zware boot moet kunnen weerstaan. Ze onderstreept dat alle onderdelen gecertificeerd zijn. "Veiligheid staat bij ons op de eerste plaats. Alle componenten zijn bewezen veilig."

De 'vliegende' waterstofboot wordt maandag 8 mei feestelijk onthuld. Gaat hij daarna in de mottenballen? "Zeker niet. We doen in juli mee aan de Monaco Open Sea Class, een internationale race voor boten die op duurzame energie varen. Daarbij draait het om snelheid, wendbaarheid en endurance, de afstand die een boot kan afleggen. Op deze drie pijlers is onze boot gebouwd."

De Aurora, zoals de boot is gedoopt, bezit goede papieren. Vorig jaar maakte een waterstofboot van de TU Delft gehakt van de concurrentie op het onderdeel 'endurance'.


@@@@

Verschrijver: Vrees en angst zijn de slechtste raadgever en ik begreep dat elon musk opriep tot een 6 maanden stop nadat hij zelf een ai-bedrijf had gekocht/opgericht. Mammon narcistisch eigen belang dus, waar elon musk niet vies van is. 

Zie ook de 3 wetten van Arthur C. Clarke, hou elke 50plusser weg bij vernieuwing en verbetering, stop ze maar in vergaderzalen (hoewel ik soms denk dat dat de echte ramp is, 100.000 ivoren toren ambtenaren (en de tweede plus eerste kamer, doen niet anders in dat kakelkippeknorvarkenshok en rechters enzovoorts) die vergaderen en onleesbare oubollige gedateerde autistische beleidsnota's, uitspraken, wet- en regelgeving and what have you (te laten) produceren. Taal als ongeluk, taal als in de toren van babel produceren deze autistische slaafse ijdele mammon animal farm pig volgende onmensen, tegenwoordig "mensen", omdat meer dan 66% aan deze zieke pigrat race mee doet, dat is het collectief (on)bewuste anno 1980-2023. 


‘Peetvader van AI’ geeft job bij Google op om te waarschuwen voor de technologie die hij zelf ontwikkelde: “Angstaanjagend”

© ISOPIX

Omdat het zo boeiend was, ging Geoffrey Hinton de voorbije jaren voorop in de ontwikkeling van artificiële intelligentie. Maar nu heeft de 75-jarige Brit zijn job bij Google opgezegd om de alarmbel te luiden over de technologie achter chatbots als ChatGPT, die hij zelf mee ontwikkeld heeft. “Ik zie niet hoe je slechte mensen kan verbieden om er slechte dingen mee te doen”, zegt hij.


“Als ik het niet gedaan had, zou iemand anders het wel gedaan hebben.” Met die gedachte troost Geoffrey Hinton zich sinds hij de deur bij Google na meer dan tien jaar trouwe dienst achter zich dicht trok. Hinton werkte er al die tijd aan de technologie die nu wereldwijd furore maakt in chatbots als ChatGPT en Bard. Noem hem gerust een pionier in artificiële intelligentie (AI). Maar ook een scepticus.

Hij heeft spijt, zo zegt hij in een interview met The New York Times vanuit zijn woonkamer in Toronto. Het is van daaruit dat hij jarenlang te voet naar het werk ging en met studenten baanbrekend werk leverde.

Wereldwijde bezorgdheid

Over AI heerst wereldwijd bezorgdheid. Niet alleen omdat het jobs van mensen kan doen verdwijnen, maar net zo goed omdat het mogelijk de deur opengooit voor grootschalige desinformatie. Zo’n chatbot heeft geen filter die het verschil maakt tussen bronnen die zorgvuldig onderzoek doen en websites die als doel hebben de lezer te misleiden.

Het is daarom dat meer dan duizend grote namen uit de technologiewereld en wetenschappers in maart via een open brief opgeroepen hadden om de pauzeknop zes maanden in te duwen. Een half jaar om te bekijken wat de risico’s voor de mensheid en de samenleving zijn, zo schreven ze. Er volgden nog andere open brieven en statements, onder meer na een zelfdoding in ons land van een man die zijn laatste twijfel weggenomen had gezien door een chatbot.

Valse informatie

Opvallende afwezige bij de ondertekenaars van die brieven: Geoffrey Hinton. De 75-jarige Britse expat verklaart in het interview dat hij niet deloyaal wou zijn aan Google. Maar nu is hij er opgestapt en houdt hij zijn bezorgdheid niet langer voor zich. “Het is moeilijk om te zien hoe je de slechteriken kan tegenhouden om AI voor slechte zaken te gebruiken”, zegt de ‘Godfather van de AI’, zoals hij wel eens genoemd wordt. “Want wie weet is wat in die systemen gebeurt eigenlijk wel een stuk beter dan wat in het menselijke brein gebeurt.” Hinton doelt dan onder meer op de cognitieve vaardigheden en de rekencapaciteiten van die artificiële intelligentie.

“Kijk naar hoe die AI vijf jaar geleden was en kijk naar hoe ze nu is”, zegt Hinton. “Neem het verschil en reken daarmee vooruit. Dat is angstaanjagend.” Meer concreet vreest hij dat het internet vol valse foto’s, video’s en tekst zal staan, en “dat de gemiddelde persoon niet langer zal kunnen onderscheiden wat echt is en wat niet”.

(Lees verder onder de foto)

Deze foto lijkt echt, maar is door AI gegenereerd. Voor dergelijke misleiding waarschuwt Geoffrey Hinton, de ‘Godfather van de AI’. — © via REUTERS

Slimmer dan ons

Het doembeeld van AI in ‘killer robots’ die ertoe leidt dat zij slimmer worden, de mensen gaan domineren en uiteindelijk gaan uitroeien, is voor Hinton niet helemaal onrealistisch. “Dat dingen slimmer konden worden dan mensen, ook ik dacht dat het nog 30 of 50 jaar of zelfs langer weg was. Maar dat denk ik nu niet meer.” Het beangstigt hem, en daarom was hij ook altijd tegenstander van het gebruik van AI in militaire toepassingen en wapens, zo zegt hij.

In een interview met BBC gaat hij daar verder op in. “Je kan je voorstellen dat iemand als Vladimir Poetin robots de vaardigheid geeft om zichzelf doelen te stellen. Zo’n doel zou kunnen zijn: ik moet meer macht hebben.”

Hinton zegt verder tot de conclusie te komen “dat de intelligentie die we ontwikkelen anders is dan onze eigen intelligentie”. “We zijn biologische systemen, en dit zijn digitale systemen, die elkaar moeiteloos kunnen kopiëren. Al die kopieën kunnen apart leren en hun kennis meteen delen. Dat is alsof 10.000 mensen iets leren en iedereen meteen wijzer wordt als één iemand iets nieuw geleerd heeft. Zo kunnen chatbots veel meer bijleren dan één persoon.”

(Lees verder onder de foto)

Geoffrey Hinton vertrekt bij Google om zijn bezorgdheid over AI te delen, maar hij zegt wel dat het bedrijf verantwoord met de technologie omgaat. — © AP

Regels nodig

Het gevaar ligt op dit moment in de race die aan de gang is tussen bedrijven als Microsoft en Google om de beste en meest performante chatbot te hebben en verder uit te bouwen. Pas door regulatie kan die aan banden gelegd worden, denkt Hinton, al lijkt het hem niet eenvoudig. “Er is geen manier om te weten waar bedrijven in het geheim aan werken. Ik hoop daarom dat de beste wetenschappers ter wereld zullen samenwerken om controle over de technologie te houden. Ik vind niet dat ze al die chatbots nog verder moeten ontwikkelen voor ze zeker weten dat ze de controle erover hebben.”

Hinton stapte op bij Google om zijn bezorgdheid over AI te kunnen uiten, maar benadrukt wel dat het geen rechtstreekse kritiek op Google is. Zijn voormalige werkgever gaat op een redelijke en verantwoordelijke manier om met de technologie, benadrukt hij, maar hij vreest dat niet iedereen zo zal handelen.

Expert: “Duidelijk signaal”

Met zijn uitspraken geeft Hinton een “duidelijk signaal”, zegt Lode Lauwaert, professor techniekfilosofie aan de KU Leuven. “Dit is toch een pionier, die mee aan de bron staat en heel goed weet wat daar aan de hand is. Dus dit zijn geen uitspraken die ik zomaar in de wind zou slaan.”

Lauwaert deelt de bezorgdheid van Hinton. “Ik denk dat er heel goede redenen zijn waarom er op zijn minst een groter maatschappelijk debat moet komen over die AI. Ook om de pauzeknop zes maanden in te duwen (waartoe Elon Musk en co opriepen in een open brief, nvdr) zijn er goede redenen denkbaar. Maar daar is de vraag: hoe doe je dat? Doen alle bedrijven dat, en welke afdelingen van bedrijven dan precies? Er zijn wel wat bezwaren te bedenken.”


Verschrijver: Vrees en angst zijn de slechtste raadgever en ik begreep dat elon musk opriep tot een 6 maanden stop nadat hij zelf een ai-bedrijf had gekocht/opgericht. 


Ramon Roelofs of charly low noise weer ontmoet in Loosduinen, wow 🤩, zo’n topper, leraar (en hopelijk vriend of goede kennis) en dat ik godinnen als Stella Münninghoff, Jana Zwetsloot, Irina uit Oekraïne en Roemenië, Catherine van der Berg en Ines uit Duitsland mag ontmoeten. 

Ik zie ook nog veel bazige groffe mammon animal farm 🐖rats, maar deze ziet er lief uit

@@

Komt de werking van Zaventem echt in de problemen omdat de Vlaamse regering er maar niet in slaagt om een stikstofakkoord af te sluiten? De luchthaven heeft tegen volgende zomer in elk geval een nieuwe omgevingsvergunning nodig, en of die na klachten het fiat zal krijgen van rechters, is nog maar de vraag. “Er is een reëel probleem”, zegt professor emeritus Luc Lavrysen (UGent). Woensdag 1 februari 2023, www.nieuwsblad.be


@@

Mister vain Ass Hole