donderdag 16 januari 2020

Dichter zoekt naakt model

Hieronder volgen de mooiste passages uit minnebrieven aan maarten ('t hart) van Elsbeth Etty, mooi boek van een knappe dame,

In "de steile helling (1988)" schetst maarten 't hart de onoverbrugbare kloof tussen de "kleine luyden" onder de dijk in Maassluis en de beter gesitueerde middenstand die erboven woonde. Standsverschillen frustreren de ambities van zijn vrouwelijke alter ego Clazina (de naam van Maartens grootmoeder). Hoewel ze nog nooit iemand heeft ontmoet die intelligenter is dan zij, slaagt ze er niet in te worden wie ze wil zijn.
Dankzij de inspanningen van meester Cordia, dezelfde die Maarten hielp om naar het lyceum te gaan, mag ze naar de ulo, maar krijgt geen kans die af te maken. Met veel lef, zelfstudie en een vorm van travestie lukt het haar te ontstijgen aan haar cultuurloze zwarte kousen milieu.
Maar als ze zelf eenmaal boven aan de dijk woont, merkt ze dat ze daar nooit zal thuishoren, omdat ze zich niet kan en wil aanpassen. "Aanpassing ! Kom nou toch ! Al wat mensen uit de betere kringen doen en laten beschouwen ze als normatief. Hun manier van leven is vanzelfsprekend, alles wat anders is beschouwen ze als smakeloos, onbeschaafd, ongecultiveerd."


Lef en laf schelen maar 1 letter. In een historische (1600-1700) roman zijn er 8 jongens van 18-20 jaar die opkomen tegen de schout bij nacht, de politie, eerst gejuich in Maassluis over deze jongens die vechten tegen het gezag van de rijke stinkerds uit den haag die daar een burgemeester benoemen en een politiechef en politie met wapens.
2 dagen na de eerste oproer komen er 20 politiemensen uit den haag en rotterdam naar Maassluis om de 8 jongens te arresteren. De trotse omstanders hoor je dan niet meer, trots op het verzet van hun 8 jongens. Ze verdwijnen in het cachot, de gevangenis, en komen daar berooid en ziek 4 tot 8 jaar later weer uit. Zoveel verschil tussen 1680 en 2020 is er heus niet, in plaats van arme maassluizers zijn het nu arme Marrokkanen en Antillianen, rechtstreeks naar de gevangenis, gelasten zelfgenoegzame zelfvoldane ijdele egocentrische hebberige bezitterige moralistische rechters en om, de krengen.

Hoe leger en holler in die verrotte kop, des te meer leedvermaak. Een kop gevuld met jurisprudentie, wetten en regeltjes staat ook voor et zwarte gat.

De holocaust als doorslaggevende reden voor zijn geloofsafval

Over de tweede wereldoorlog werd thuis en op de lagere school niet gepraat, schrijft Maarten 't Hart in Magdalena, het boek over zijn moeder. Als jongen van een jaar of 8 vernam hij uit merendeels christelijke jongensboeken voor het eerst over de Jodenvervolgingen. Hoe waren die afgelopen, vroeg hij zijn ouders. Moeder gaf geen antwoord en vader zei "dat er in Maassluis amper Jodenvervolgingen waren geweest. Goed, er waren twee families weg gevoerd, de familie Van Gelderen en de familie Colthoff, maar dat was dan ook alles. En de kinderen van de familie Colthoff waren ondergedoken en hadden de oorlog overleefd dus zo erg was het nou ook niet geweest."

t Hart heeft zich later over het lot van deze families gebogen. Aan hun deportatie was geen Duitser te pas gekomen. Ze werden door "bereidwillige Nederlandse agenten" opgehaald. Geruisloos, zonder enige ophef, in alle rust en vrijwel zonder enig protest van de Maassluizers."



De andere kant is de ontdekking van integendeel, ik dring steeds meer door, of ik denk dat maar. Een paartje bij de tankstation pizzeria, als de zalvende dominee, "ihr seit ein schönes paar, sogar sehr schön", de donkere baard donkere haar stoere mooie jongen deed even als body builder tegen zijn knappe aska mooie heks achtige vriendin, toen deed ik alsof ik een oerang oetang was, dat vond aska look a like leuk, toen zei ik "aber ich sehe auch alles falsch, ihr beziehung kann himmel sein oder hölle, liebe ist kein besitz aber freiheit" oreerde of brabbelde ik door, toen ging de aska look a like even een traantje verbergen. Zij was volgens mij de meest bezitterige van de twee.

Een dag later was de knappe dame bij de tankstation pizzeria snel weg toen ik daar was, ik noemde haar "schau spieler" ik voelde heel veel overeenkomst en verbinding maar kreeg ook het idee dat ik dat op haar projecteerde, met haar samen kreeg ik een Marcia gevoel, alsof "wij" samen, schau spieler aus Hamburg mit mann in Stuttgart mensen konden doorgronden.

Een dag later koude douche, maar ik wist het ! Ik zwaaide al als afscheid naar haar toen ik binnen kwam, de sfeer was beduidend minder glamoureus en toch voelde ik me goed. Daarna in Anna's bar voor de tweede keer een vrouw net zo knap als Marguerite margalith, Marcia, Aska en Jacintha gezien uit Slovakije, een meer onschuldig fotomodel, groene ogen, zwarte haren charlyse bella angel achtige van 20 jaar. Schitterend ! Te mooi om waar te zijn.


~~~~

Een klasgenoot moest overgeven en Maarten t Hart kwam geheel overstuur thuis van het groen van Prinsterer lyceum en hij zei tegen zijn moeder dat god de Joden als een baksteen had laten vallen. Zijn moeder magdalena antwoordde: "De Joden hebben dat helemaal aan zichzelf te wijten. Je weet best dat de schare, dat het volk bij Pilatus, toen hij zijn handen had gewassen, geroepen heeft: "Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen.""

Maarten 't Hart heeft zich nooit meer helemaal met zijn moeder en vader daarover kunnen verzoenen, hoe de gereformeerden Joden na de tweede wereldoorlog bekeken. En dat naar de concentratiekampen met ns transport door de nederlandse ambtenaren, burgemeesters en politie verhoudingsgewijs (vergeleken met Frankrijk, België enzovoorts) het meeste Joden "op transport zijn gezet", 107.000 van de 140.000 joden in Nederland zijn naar concentratiekampen afgevoerd. 

@@@@@@


Zo wordt dat nu ook genoemd als je van de politiecel naar de gevangenis gaat, of heen en weer naar de politie rechter of rechter commissaris. Het is naar en bijna niemand van de voorname zelfgenoegzame burger lijken wil het zien, horen of lezen, laat staan zelf voelen. Het lijkt mij een noodzaak dat strafrechters van hun bed gelicht worden, twee dagen in een politiecel en 16 dagen onder dezelfde omstandigheden in een huis van bewaring geduwd en gesmeten worden. 

@@@@

Maarten ‘t Hart: 
En omdat Joden niet protestants gelovig zijn, ook nog naar de hel volgens de gereformeerde god.
 "Na het zien van de film "holocaust" met daarin al die edele, liefhebbende menselijk goedwillende Joden, kon ik niet slapen van de gedachte, zijn zij ook nog eens naar de hel gegaan ?"
Niet de grootste massamoord uit de geschiedenis hield hem 45 jaar na Hitlers machtsovername uit de slaap, maar de gedachte dat "goedwillende" Joden alsnog in de hel waren gekomen omdat ze voor eeuwig door god verworpen waren.

"Het blijft toch iets ongelooflijks dat je gedurende al de jaren van je jeugd dag in, dag uit met zulke onbedaarlijke apekool geteisterd mag worden. Terwijl het van de eerste tot en met de laatste lettergreep een kolossale leugen en verpletterend bedrog is. Toch wordt er geen enkele belemmering opgeworpen om je er je hele jeugd mee te vergiftigen. Er wordt juist net gedaan of alle moraal, alle beschaving rechtstreeks uit deze levensovertuiging voortvloeit. En dat terwijl juist deze fanatiekste en onverdraagzaamste aller godsdiensten een vreselijke geschiedenis achter de rug heeft (Hitler was overtuigd katholiek en onderhield nauw contact met een hem ter wille zijnde vaticaan/paus). In het bijzonder heeft de paapse variant ervan geëxcelleerd in een eeuwenlange en feitelijk tot op de dag van vandaag voortdurende onderdrukking van de vrouw."

Twee boekenkasten met nederlandse wetten zijn gebaseerd op het bovenstaande geloof en een bibliotheek met beschouwende literatuur. 

Je moet de hand die je voert niet bijten. Stroop is beter, zei barbie, daarmee zichzelf tot de valse chihuahua reducerend die de naaiende hand niet zal bijten..hm.

~~

Maarten ‘t Hart:
Als je van kindsbeen af dagelijks blootgesteld bent aan de indoctrinatie van het christendom, in welke vorm dan ook (en die indoctrinatie gaat heel ver, thuis driemaal dagelijks bij de maaltijden hardop voorlezen uit de Bijbel, op school dagelijks van negen tot tien 's morgens Bijbelse vertellingen, op de zondagsschool elke week Bijbelles, plus tweemaal een kerkdienst op zondag) dan is het verdomde moeilijk om je ervan los te maken, en of je je ervan los weet te maken, heeft niet eens zoveel met intelligentie te maken, maar met karaktereigenschappen.
De hele top van de partij voor de dieren is van de zevendedagsadventisten. Een bekrompener, geborneerder, achterlijker vorm van christendom is moeilijk te vinden en toch zijn Niko Koffeman en Marianne Thieme niet uitzonderlijk stom. En die mooie vrouw van Koffeman, Antoinette Hertsenberg, die allerlei tv-programma's presenteerde, is ook niet stom en toch hangt zij ook dat bizarre zevendedagsadventisme aan.

Lucia de B.

Maarten t Hart ligt sinds 2002 regelmatig wakker van het proces tegen Lucia de B. De haagse verpleegster Lucia de B werd zonder enig bewijs verdacht van zeven moorden en 3 moord pogingen. Hij noemde de rechterlijke macht “het gebefte geboefte”. 

Tijdens een rechts zitting beet de officier van justitie Lucia de B. toe : "U bent zo geraffineerd te werk gegaan dat er geen sporen zijn "

Maarten t Hart : En toen dacht ik : maar als dit een valide manier van redeneren is, dan kun je iedereen overal van beschuldigen. Zo meteen loop ik de rechtszaal uit en word ik aangehouden door twee agenten, 

"U bent aangehouden voor moord."
"Moord op wie," vraag ik.
"U bent zo geraffineerd te werk gegaan dat we dat nog niet weten."

Toen Lucia de B. in 2004 in hoger beroep tot levenslange gevangenisstraf werd veroordeeld nam Maarten 't Hart het zichzelf kwalijk dat hij niet luid van de daken had geschreeuwd dat hier sprake was van rechtsverkrachting. In het artikel "een hedendaags heksenproces" op 7 oktober 2006 (dan heeft Lucia de B dus al 4 jaar onschuldig in de gevangenis gezeten, ik werd van 17 dagen niet goed ) werd getuige deskundige Freek de Wolff aan de paal genageld door een e mail van deze freek waarin hij zei te hopen op een herziening van het proces. 14 april 2010 wordt Lucia de B vrijgesproken. Ze kreeg een schadevergoeding vanwege zes en een half jaar onterechte detentie en een excuusbrief van minister van Justitie waarin hij de gerechtelijke dwaling "ijzingwekkend"noemde.

Voor talloze mannen (10.000 mannen, 1 vrouw, vrouw zijn slachtoffer) is er geen maarten t hart die voor ze op komt. Advocaten die zich toch wel erg vaak door mammon, time is money, geld en haast, laten leiden.

@@@@

Na een paar informatieve vragen bracht hij het gesprek op de notie van empathie, die volgens hem de kern en het waardevolste aspect uitmaakte van de literatuur. Ik viel hem bij en zei dat met het huidige individualisme (mooi) en verabsolutering van het eigenbelang (met moraal, censuur, ijdelheid, bezitterigheid en mammon het slechtste in ons) empathie zeldzamer en waardevoller is dan ooit, maar veel te schaars.

Emancipatie van het individu, anders mogen en kunnen zijn, is een synoniem voor vrijheid. (oude) groepsverbanden zoals het gezin, de kerk en de natie staat, staat een beknotting van die vrijheid voor ogen.

Nadruk op het belang van de gemeenschap, juist bij de wetgevende en de rechterlijke macht, is een klassiek en mogelijk belangrijkste ingrediënt van iedere dictator.

Het vvd neo liberalisme beschouwt egoïsme als deugd en altruïsme als zwakte. Nu generaties kinderen zijn opgevoed met het idee van concurrentiestrijd (zou bach ooit concurrentie hebben gevoeld van andere componisten ?) waarbij winnaars winnaars zijn ten koste van verliezers en succes een keuze zou zijn. En geen medelijden met zij die ervoor gekozen hebben geen succes te hebben, daarmee is empathie een rariteit geworden.
En wat is de waarheid nog, als iedereen schone schijt schijn liegt en huichelt. Of dat er voor dieren geen waarheid bestaat en dat het nooit zwart wit is, nagenoeg nooit. Hitler en de nazi's zijn zwart wit fout, erdogan, poetin, kim en trump vind ik ook zwart wit fout (en ik kan veel te weinig of geen goed~s ontdekken).