maandag 12 augustus 2019

Dan liep ik de eet/woonkamer bij barbara binnen, maart 2015, en daar lag 11 jarige Olaf op de grond op zijn rug naast de eettafel met gesloten ogen, 15 jarige Sabine Haitsma zat er ontevreden voor zich uit kijkend naast op een stoel, ze had net Olaf een optater van jewelste gegeven, waardoor die semi bewusteloos op de grond lag, ik schiet nog vaak in de lach als ik aan dat tafereel denk



De vervolgde joden uit Portugal en Spanje trokken naar Nederland rond 1500-1600, van 1625-1645 "koloniseerde" prins Maurits van Oranje Braziliƫ, maar het rendeerde niet, hij haalde en bracht alleen maar kunstenaars en wetenschappers naar Braziliƫ. Deze grote groep joden trok toen naar New Amsterdam, New York.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Johan_Maurits_van_Nassau-Siegen

Kees van Veenendaal

@@

Goh, drie mensen in Breda vertelden me hoe de protestanten (in de minderheid in brabant) de rijke onderdrukkers waren van de katholieken in Breda en Brabant van 1800-nu. Het is veel minder geworden, van 1800-1940 was het dramatisch, die protestanten.

@@

Verlangen verbeeld je je ? 


Een hert op het landgoed van mijn vader, c j m van veenendaal en karen voetmann, in denemarken,
in Sjaellands Odde.